Publicaties Boers Advocaten
hoek

Mijn opdrachtgever betaalt niet: advocaat inschakelen?

Iedere ondernemer krijgt er helaas vroeg of laat mee te maken: een niet-betalende klant. Als ondernemer heb je wel iets beters te doen dan achter je geld aan gaan, maar hoe zorg je ervoor dat deze klant toch gaat betalen en wanneer is het verstandig om de incasso uit handen te geven?

Waarom wordt niet betaald?

Vooropgesteld moet worden dat de ene klant de andere niet is. De belangrijkste vraag die u uzelf moet stellen is waarom deze klant niet betaalt. Is de klant ontevreden? Zie of u het probleem kunt verhelpen. Is sprake van betalingsonmacht en kan de klant niet betalen? Probeer dan een betalingsregeling te treffen. Is sprake van betalingsonwil? Aanpakken!

Hoe hoog is uw vordering?

Het zal u niet verbazen dat het inschakelen van een derde kosten met zich meebrengt. Wanneer heeft het zin om uw vordering uit handen te geven?

De tarieven variëren enorm. De ene partij werkt met een vast pakket, de andere partij declareert per uur, sommige partijen werken zelfs met no cure no pay. Soms is het sturen van een paar brieven voldoende om tot incasso over te gaan en soms moet een gehele procedure worden gevoerd.

Over het algemeen geldt: hoe hoger uw vordering, hoe eerder u een deskundige partij moet inschakelen. Voor een vordering lager dan € 1.500,00 heeft het kostentechnisch geen zin om een deskundige in te schakelen om een procedure te starten. Wel is het natuurlijk mogelijk een deskundige in te schakelen om enkele brieven te sturen en druk uit te oefenen.

Plan de campagne

Voor alle partijen geldt dat zij in eerste instantie brieven zullen sturen naar de niet betalende klant om deze tot betaling te bewegen. Sommige partijen proberen direct naar de oplossing te zoeken en stellen een regeling voor, andere partijen gaan er met gestrekt been in. Geeft de klant niet thuis? Dan kan mogelijk nog gedreigd worden met een faillissementsaanvraag en/of een aanvraag worden gedaan. Maar let op, indien u geen zekerheden heeft voor uw vordering, kunt u uw vordering in geval van faillissement meestal direct afschrijven.

Een andere weg die bewandeld kan worden is uw vordering via de rechter incasseren. Vooraf kan beslag worden gelegd en/of kan een procedure worden gestart. In het gunstigste geval krijgt u een positief vonnis en kunt u overgaan tot executie. Maar voordat u zover bent zijn al heel wat kosten gemaakt.

Welke kosten worden gemaakt?

Het versturen van twee sommatiebrieven kost afhankelijk van de partij en de inhoud daarvan € 0,00 - € 400,00. De eerste brief is altijd het duurst omdat de deskundige uw dossier moet doornemen. De daaropvolgende brieven zullen minder tijd en dus geld kosten.

Wat kost een procedure?*

  • Beslag leggen griffierecht**: € 626,00
  • Beslagrekest opstellen: € 300,00 - € 600,00
  • Deurwaarderskosten: € 100,00
  • Bodemprocedure griffierecht met beslag
    • Vordering < € 12.500; € 0,00
    • Vordering > € 12.500 < € 25.000: € 326,00
    • Vordering > € 25.000 < € 100.000: € 1.324,00
    • Vordering > € 100.000: € 3.320,00
  • Dagvaarding opstellen: € 400,00 - 800,00
  • Deurwaarderskosten: € 100,00
  • Zitting: € 600,00 - € 1.200,00

* De tarieven zijn gebaseerd op 2018 en betreffen een ruwe schatting, hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

** Griffierecht is een bedrag dat u betaalt aan de rechtbank voor de behandeling van uw verzoek/vordering.

Let op, bij zaken waarin de vordering lager is dan € 25.000,00 is het niet verplicht om een advocaat in te schakelen. U mag zelf een dagvaarding opstellen en u mag ook zelf verweer voeren tijdens de zitting. Hiermee kunt u kosten besparen.

Verder bent u niet verplicht om eerst conservatoir beslag te leggen. Dit is een mogelijkheid om druk uit te oefenen op uw klant en om zeker te zijn dat op het moment uw vordering wordt toegewezen, u deze ook daadwerkelijk kunt innen. Het griffierecht voor het leggen van beslag wordt verrekend met het griffierecht wat u moet betalen voor de bodemprocedure. Bij een vordering lager dan € 12.500,00 zijn de kosten voor het beslag echter hoger dan de griffierecht voor de bodemprocedure en kost het dus extra griffierecht wanneer u ook beslag legt. Als u ervoor kiest geen conservatoir beslag te leggen, gelden de volgende kosten voor griffierecht:

  • Vordering < € 12.500: € 476,00
  • Vordering > € 12.500 < € 25.000: € 952,00
  • Vordering > € 25.000 < € 100.000: € 1.950,00
  • Vordering > € 100.000: € 3.946,00

Krijg ik nog kosten terug?

In geval van een incassoprocedure wordt altijd aanspraak gemaakt op de incassokosten. Gaat het om een particulier dan worden de incassokosten berekend aan de hand van de volgende staffel:

Hoofdsom (tot en met) // Toepasselijk percentage // Maximum

€ 2.500 // 15% over de hoofdsom  // € 375 (min. € 40)

€ 5.000 // € 375 + 10% over (hoofdsom - € 2.500) // € 625

€ 10.000 // € 625 + 5% over (hoofdsom - € 5.000) // € 875

€ 200.000 // € 875 + 1% over (hoofdsom - € 10.000) // € 2.775

Boven de € 200.000 // € 2.775 + 0,5% over (hoofdsom - € 200.000) // € 6.775

In geval van een procedure kan een proceskostenveroordeling volgen. Laat u echter niet misleiden. In de eerste plaats worden de proceskosten alleen toegewezen als u wint, dit is dus een risico. In de tweede plaats bepaalt de Rechtbank aan de hand van een zogenoemd liquidatietarief welk bedrag aan proceskosten moet worden betaald. Dit staat vaak niet in verhouding met de daadwerkelijke kosten die de deskundige daadwerkelijk heeft gemaakt. Om u een indicatie te geven, voor een processtuk (dagvaarding of verzoekschrift) wordt één punt toegewezen. De waarde van één punt is afhankelijk van de hoogte van de vordering, bij een vordering lager dan € 10.000,00 geldt een tarief van € 384,00, bij een vordering van tussen de € 40.000 en € 98.000,00 geldt een tarief van € 894,00. Zoals u ziet staat dit niet in verhouding met de daadwerkelijk gemaakte kosten.

Waarom schakelt u Boers Advocaten in?

In de eerste plaats wordt uw zaak bij Boers Advocaten behandeld door een advocaat en niet door een jurist. Het belangrijkste verschil? Als u een procedure wilt starten voor een vordering die hoger is dan € 25.000,00 moet u een advocaat inschakelen. Een jurist (incassobureau) moet de zaak in dat geval uit handen geven, Boers Advocaten niet. De kosten die u voor het incassobureau heeft gemaakt, zullen in dat geval veelal voor niets zijn geweest.

Daarnaast zoekt Boers Advocaten naar de oplossing. Wat zijn de mogelijkheden? Wij weten in no time of een klant niet kán of niet wíl betalen. In dat laatste geval wordt deze hard aangepakt, in het eerste geval streven wij naar een oplossing die voor alle partijen haalbaar is.

Tot slot denkt Boers Advocaten met u mee. Wij luisteren wat u wilt. Is de klant een goede relatie van u? Dan moet een andere weg worden bewandeld dan wanneer het u niets uitmaakt of de klant wel of geen brood kan kopen. Wij zijn niet voor één gat te vangen en zullen alle mogelijkheden uitputten om voor u kosten te besparen én toch uw vordering te kunnen innen.

Conclusie

Heeft u een vordering op een klant, ga na waarom deze klant niet betaalt. De goedkoopste weg is om met de klant om tafel te gaan en goede afspraken te maken. Gaat het écht om een lastige klant, dan is het vanaf een vordering > € 1.500,00 verstandig om een deskundige in te schakelen. In dat laatste geval kunt u maar beter direct bij en deskundige aankloppen die u tot het einde kan bijstaan.

Dit artikel kunt u hier downloaden. Veel leesplezier.

Incassoproblemen?

Indien u hierover nadere informatie wenst kunt u contact opnemen met mw. mr. M.C. Evertse (0318 - 52 24 04, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

Boers Advocaten bij Twitter
Boers Advocaten bij LinkedIn
Boers Advocaten bij Facebook
Schrijf ons een bericht.

Boers Advocaten gebruikt cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.Niet akkoord? Klik hier voor meer informatie.