Blog en nieuwste meldingen van Boers Advocaten
hoek

Klagen loont!

Wat doet u als u niet tevreden bent over het afgeleverde product, de afgeleverde zaak of de geleverde dienst? Dan neemt u als het goed is contact op met de wederpartij, althans dat zou u moeten doen. In de praktijk komt het namelijk ook voor dat iets wordt geleverd, maar er een lange tijd niet naar wordt gekeken. Als uiteindelijk blijkt dat iets niet naar tevredenheid is, wordt dit ook lang niet altijd direct gemeld bij de wederpartij. Dit kan u duur komen te staan. Ik leg u uit waarom.

In onze wet is bepaald dat u geen beroep kunt doen op een ‘gebrek’ in een geleverde zaak of dienst, als u niet binnen bekwame tijd nadat u het gebrek redelijkerwijs had moeten ontdekken, bij de wederpartij protesteert. Hierin liggen twee belangrijke verplichtingen.

 

Onderzoeksplicht

De eerste is een soort onderzoeksplicht. Als u een product, zaak of dienst geleverd krijgt is het uw plicht om na te gaan of het geleverde aan de verwachting voldoet. Dit hoeft natuurlijk niet terstond, maar wel binnen een redelijke termijn. Stel, u ontvangt vandaag een broek maar opent de doos pas over enkele maanden en bij het openen constateert u dat er een scheur in de broek zit. Als u dit vervolgens meldt bij de verkoper, is de kans groot dat de wederpartij met succes stelt dat u dit gebrek redelijkerwijs al veel eerder had moeten ontdekken en u daarom geen beroep meer kunt doen op het gestelde gebrek. Erg klantvriendelijk is dat niet, maar rechtens wel juist.

 

Klachtplicht

Daarnaast moet u, nadat u het gebrek heeft ontdekt, ‘tijdig’ klagen. Wat tijdig exact is, staat niet vast. Specifiek voor een aankoop door consumenten is bepaald dat klagen binnen twee maanden nadat het gebrek is ontdekt, tijdig is. Voor alle overige gevallen is het afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Hierbij speelt de positie van de wederpartij een belangrijke rol. Als een product of een zaak al lange tijd in uw bezit is, kan er in die periode immers van alles met dit product of de zaak zijn gebeurd waar de wederpartij geen zicht op heeft. Dit schaadt de wederpartij misschien in zijn bewijspositie. Om dat te voorkomen moet er dus tijdig worden geklaagd.

 

Conclusie

Twijfelt u nou over de correctheid van een geleverde dienst of een afgeleverd product, meldt dat dan in ieder geval altijd. Door de drukte van alle dag wordt in de praktijk vaak gedacht: “het komt wel”, niet wetende dat er een moment komt waarop u uw rechten niet meer geldend kunt maken omdat u te laat heeft geklaagd.

 

Mijn tip?

  • Controleer direct of een geleverde prestatie aan uw verwachting voldoet;
  • Zo niet, meldt dit direct bij de wederpartij!

 

Voldoet de bij u geleverde zaak of dienst niet aan uw verwachting en geeft de wederpartij niet thuis? Ik sta voor u klaar!

Mr. M.C. Evertse – Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. – 0318 522 404

 

Boers Advocaten bij Twitter
Boers Advocaten bij LinkedIn
Boers Advocaten bij Facebook
Schrijf ons een bericht.

Boers Advocaten gebruikt cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.Niet akkoord? Klik hier voor meer informatie.