Blog en nieuwste meldingen van Boers Advocaten
hoek

“Vandaag besteld, morgen in huis!”

Iedereen die online shopt, komt deze kreet tegen. Sterker nog, in veel gevallen zoekt u wellicht specifiek op deze leus omdat u uw product snel in huis wilt hebben. Denk bijvoorbeeld aan die verjaardag die u vergeten bent en waarvoor u last-minute nog een cadeau moet regelen. Hoe vervelend is het dan als het product – ondanks de toezegging – niet op tijd wordt geleverd? Komt een webshop daar dan zomaar mee weg?

Kwalificatie

Allereerst is van belang hoe de mededeling “vandaag besteld, morgen in huis” moet worden gekwalificeerd. Is dit een garantie die de webshop geeft of is het slechts een indicatie? Als de formulering niets aan duidelijkheid te wensen overlaat, dan kwalificeert de leus als een garantie. Dit betekent dat de webshop garandeert dat het product de volgende dag in huis is. Vaak anticiperen webshops hierop door een * toe te voegen aan de leus en vervolgens ergens op de website te vermelden wat de voorbehouden zijn.

Gevolg

De webshop garandeert dat het product de volgende dag in huis is, maar dat is niet het geval. Wat kunt u als consument dan doen? Het niet nakomen van een garantie – welke garantie ook niet meer kan worden gegeven, eens te laat blijft immers te laat – geeft de consument de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden. Eventuele schade die u heeft geleden als gevolg van de ontbinding dient de webshop te vergoeden. Klinkt goed, maar welke schade lijdt u nu als consument?

In het geval u een product bestelt dat u de volgende dag nodig hebt, maar doordat de levering uitblijft bent u gehouden een nieuw product te bestellen tegen een (veel) hogere prijs, dan is het verschil in de aankoopprijs in principe uw schade. Maar in veel gevallen zult u de levertermijn waarschijnlijk afwachten, het product willen houden en is de enige materiële schade die u lijdt, uw eigen irritatie of de teleurgestelde blik van uw vierjarige neefje.

En de verzendkosten?

Vaak betaalt u bij webshops die adverteren met “vandaag besteld, morgen in huis” een behoorlijke prijs voor verzending. Is dit dan geen schade? Als de verzendprijs gekoppeld wordt aan de snelle levering, dan is dit schade. Maar als de verzendprijs ook voor een latere levering exact hetzelfde is, wat is dan het verschil? De kosten voor verzending zijn in dat geval ook daadwerkelijk de kosten die gemaakt moeten worden voor het verzenden van het product, ongeacht de levertijd daarvan. Desalniettemin kunt u de webshop hierop aanspreken en sommeren dat de verzendkosten alsnog voor rekening van de webshop dienen te komen. De webshop is hiertoe niet verplicht, maar het klinkt redelijk toch?

Levertijd een wassen neus

Dus de webshop komt er mee weg? Vandaag de dag draait het in de online retail om recensies. Indien een webshop de belofte niet nakomt, zal hier een negatieve recensie op volgen. Herhaalt die werkwijze zich, dan zal dit resulteren in veel negatieve recensies, wat er op haar beurt voor zorgt dat minder consumenten hun aankopen via de desbetreffende webshop zullen doen.

Hoewel het in de meeste gevallen dus lastig zal zijn om de webshop effectief aan te pakken vanwege de te late levering, kunt u door het gebruik van recensies desalniettemin genoegdoening verkrijgen.

Advies

Mocht u nu daadwerkelijke schade hebben geleden doordat het product te laat is geleverd, neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan tijdens een kort telefonisch gesprek beoordelen of het in uw situatie wellicht zinvol is om de webshop aansprakelijk te stellen voor de gestelde schade. U kunt contact opnemen met mr. Corina Evertse via telefoonnummer 0318 - 52 24 04, of per e-mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Boers Advocaten bij Twitter
Boers Advocaten bij LinkedIn
Boers Advocaten bij Facebook
Schrijf ons een bericht.

Boers Advocaten gebruikt cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.Niet akkoord? Klik hier voor meer informatie.