Blog en nieuwste meldingen van Boers Advocaten
hoek

€ 92.000,00 verkeerd overgeboekt: pech gehad?

In februari 2014 wil een klant van de ABN AMRO in twee tranches een bedrag van in totaal ruim € 92.000,00 overboeken van zijn betaalrekening naar zijn spaarrekening. De klant voert echter een verkeerd IBAN-nummer in waardoor het bedrag onbedoeld bij een willekeurige derde terecht komt. De man komt hier op 1 maart 2014 achter en gaat hier direct achteraan. De ontvanger heeft de gelden meerdere malen doorgestort en een deel hiervan verbruikt. ABN AMRO stelt alles gedaan te hebben wat van haar kan worden verwacht, de bank vergoedt het bedrag niet aan de man. Krijgt de man zijn geld terug?

De man stelt de ABN AMRO (“ABN”) aansprakelijk en vordert middels de rechtbank terugbetaling van (een gedeelte van) het genoemde bedrag. De man heeft hiervoor drie redenen: 1) de adresboekfunctie in het bankierprogramma zou op de bewuste dag van overboeking niet hebben gefunctioneerd, 2) ABN zou ten onrechte niet hebben gecontroleerd hebben of de naam van de rekeninghouder overeenkwam met het door de klant ingevoerde IBAN-nummer en 3) ABN zou onvoldoende hebben gedaan om het verkeerd overgeboekte bedrag veilig te stellen. ABN ontkent het voorgaande. Er was geen storing in de adresboekfunctie op de dag van overboeking. ABN was - op grond van de geldende voorwaarden - niet gehouden om de gestelde controle uit te voeren en voorts geldt dat het ingevulde rekeningnummer een bestaand en juist rekeningnummer betrof, dus bij een automatische controle was hierop geen foutmelding gekomen. Tot slot heeft ABN de NAW-gegevens van de ontvanger opgevraagd bij de ING Bank en zij heeft vervolgens de ontvanger aangeschreven. Nadat de ontvanger niet binnen de gestelde termijn had gereageerd, heeft ABN de contactgegevens verstrekt aan de klant. Daarmee zou de bank alles gedaan hebben waartoe zij op grond van de geldende voorwaarden en richtlijnen verplicht was.

Oordeel rechtbank

De rechtbank wijst de vorderingen van de klant af en oordeelt dat ABN inderdaad alles heeft gedaan wat van haar mocht worden verwacht. De klant wordt veroordeeld in de proceskosten en dient in dat kader bijna € 4.000,00 aan de ABN te betalen.

Dus de man krijgt zijn geld niet terug?

Dat ligt aan de ontvanger. Via een andere procedure heeft de man de ontvangers van de gelden met succes aansprakelijk gesteld. De ontvangers dienen het ontvangen bedrag inclusief rente en eventuele andere vergoedingen aan de man terug te betalen. De ontvanger heeft de gelden echter al uitgegeven. Uiteindelijk is het dus afhankelijk van de vermogenspositie van de ontvanger; van een kale kip valt immers niet te plukken.

Lees hier de volledige uitspraak.

Tip

Het voorgaande bevestigt maar weer dat van een ieder wordt verwacht dat hij of zij zelf goed oplet. Controleer daarom – zeker bij grote bedragen – nauwkeurig en meerdere malen of de gegevens juist zijn. Bij een overboeking naar uw spaarrekening, controleer ook direct of u het geld heeft ontvangen. Heeft u toch een bedrag overgemaakt naar een verkeerd persoon? Meldt dit direct bij uw bank en mocht het om grote bedragen gaan, raadpleeg dan ook direct een advocaat zodat onmiddellijk beslag kan worden gelegd op de bankrekening waarnaar het bedrag is overgemaakt.

Boers advocaten helpt u hier graag bij!

Voor meer informatie of vragen kunt u contact opnemen met mr. Corina Evertse: telefoonnummer 0318 - 52 24 04, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Boers Advocaten bij Twitter
Boers Advocaten bij LinkedIn
Boers Advocaten bij Facebook
Schrijf ons een bericht.